انجمن تخصصی ایران سرور

نسخه‌ی کامل: از کمپین** خودرو نخرید*** چه خبر!!!؟
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
صفحات: 1 2
در يک ماه گذشته اگر هر روزنامه پرتيراژ و سايت‌هاي خبري را باز كرده باشيد با يكي از آگهي‌هاي فروش فوري، نقدي، شرايطي و غيره شركت‌هاي واردكننده خودرو مواجه شده‌ايد. اين موضوع با نزديك شدن به توافق ژنو پررنگ‌تر شده و به يكباره قحطي خودروهاي خارجي و امتناع از فروش شرايطي شركت‌هاي وارد‌كننده به سر آمده است.

حالا اين شركت‌ها با منت نهادن بر سر مردم عرضه خود را بيشتر كرده‌اند، اما با وجود ارزان و تثبيت شدن نرخ دلار كه بهانه اين شركت‌ها براي گران‌فروشي بود، روي قيمت نهايي آنها اثر نگذاشته است، يعني شركت‌هاي واردكننده همچنان با طمعكاري به دنبال فروش بيشتر با همان قيمت دو ماه پيش خود هستند.


اما در فضاي مجازي كمپين تبليغاتي از سوي مردم به راه افتاد كه در نوع خود جالب است. بسياري از كساني كه پاي اخبار فروش فوري شركت‌ها نظر مي‌گذارند، خواستار تحريم خريد خودرو تا ارزاني شده‌اند. فرهنگ نخريدن جنس‌گران براي ارزان شدن تا مرز اعتدال در بسياري از كشورها به صورت خودجوش جواب داده و اكنون مردم در بازار خودرو مي‌خواهند همانند بازار آجيل و خشكبار ثابت كنند كه اين شركت‌ها هستند كه محتاج مردمند نه مردم محتاج آنان. اظهارنظر‌هاي جالبي كه در فضاي مجازي براي «نه» گفتن به پيشنهاد فروش خودرو مطرح شده حاكي از خشم مردم از احتكار و گران فروشي شركت‌هاست.

عکس هوایی منتشر شده از پارکینگ یک شرکت خودروساز داخلی نشانگر موفقیت این کمپین بوده است و در این تصاویر، خودروهای تولید شده بسیاری دیده می شود.

[عکس: do.php?img=492]


[عکس: do.php?img=494]


[عکس: do.php?img=493]




مشاور ارشد رئیس جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی با اعلام این خبر گفت: هم اکنون کمبود عرضه وجود ندارد ولی به طور جدی با کاهش تقاضا مواجه هستیم.

[عکس: do.php?img=495]


اکبر ترکان که در یک گفت و گوی زنده با رادیو اقتصاد صحبت می کرد، افزود: تقاضا به حدی کم است که هم اکنون یکی از خودروسازان مجبور شده است در انبار خود 80 هزار خودرو نگهداری کند.

در هفته های اخیر خرید خودروهای صفر به طور جدی کاهش یافته است و متعاقب آن، اکثر خودروهای موجود در بازار، نسبت به ماه گذشته کاهش قیمت داشته اند. با این حال و برغم این که خودروسازان با انباشت خودرو مواجه هستند، قیمت رسمی خود را کاهش نمی دهند و متقابلاً مردم هم تمایل سابق به خرید خودرو را ندارند.

همچنین برخی خودروسازان داخلی که در سال های گذشته، به ندرت فروش اقساطی داشته اند یا اصلا نداشته اند، در مواجهه با شرایط جدید به طور جدی تری ناگزیر از فروش اقساطی شده اند تا بلکه بتوانند خودروهای موجود در انبار را بفروشند.

با این حال، بازار خودروهای صفر همچنان کم رونق است و مردم همچنان در انتظار کاهش بیشتر قیمت ها و ارتقاء کیفیت خودروهای داخلی هستند.
خودروهای بی کیفیت با قیمت های بسیار بالا ، واقعاً چنین کمپین و تحریم سراسری توسط خریداران لازم بود  امیدوارم نتیجه بده و قیمت ها به حالت سابق و واقعی تر برگرده  bb
(۱۳۹۴-۰۶-۰۵ ۰۶:۲۶ ب.ظ)b52 نوشته: [ -> ]
در يک ماه گذشته اگر هر روزنامه پرتيراژ و سايت‌هاي خبري را باز كرده باشيد با يكي از آگهي‌هاي فروش فوري، نقدي، شرايطي و غيره شركت‌هاي واردكننده خودرو مواجه شده‌ايد. اين موضوع با نزديك شدن به توافق ژنو پررنگ‌تر شده و به يكباره قحطي خودروهاي خارجي و امتناع از فروش شرايطي شركت‌هاي وارد‌كننده به سر آمده است.

حالا اين شركت‌ها با منت نهادن بر سر مردم عرضه خود را بيشتر كرده‌اند، اما با وجود ارزان و تثبيت شدن نرخ دلار كه بهانه اين شركت‌ها براي گران‌فروشي بود، روي قيمت نهايي آنها اثر نگذاشته است، يعني شركت‌هاي واردكننده همچنان با طمعكاري به دنبال فروش بيشتر با همان قيمت دو ماه پيش خود هستند.


اما در فضاي مجازي كمپين تبليغاتي از سوي مردم به راه افتاد كه در نوع خود جالب است. بسياري از كساني كه پاي اخبار فروش فوري شركت‌ها نظر مي‌گذارند، خواستار تحريم خريد خودرو تا ارزاني شده‌اند. فرهنگ نخريدن جنس‌گران براي ارزان شدن تا مرز اعتدال در بسياري از كشورها به صورت خودجوش جواب داده و اكنون مردم در بازار خودرو مي‌خواهند همانند بازار آجيل و خشكبار ثابت كنند كه اين شركت‌ها هستند كه محتاج مردمند نه مردم محتاج آنان. اظهارنظر‌هاي جالبي كه در فضاي مجازي براي «نه» گفتن به پيشنهاد فروش خودرو مطرح شده حاكي از خشم مردم از احتكار و گران فروشي شركت‌هاست.

عکس هوایی منتشر شده از پارکینگ یک شرکت خودروساز داخلی نشانگر موفقیت این کمپین بوده است و در این تصاویر، خودروهای تولید شده بسیاری دیده می شود.

[عکس: do.php?img=492]


[عکس: do.php?img=494]


[عکس: do.php?img=493]




مشاور ارشد رئیس جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی با اعلام این خبر گفت: هم اکنون کمبود عرضه وجود ندارد ولی به طور جدی با کاهش تقاضا مواجه هستیم.

[عکس: do.php?img=495]


اکبر ترکان که در یک گفت و گوی زنده با رادیو اقتصاد صحبت می کرد، افزود: تقاضا به حدی کم است که هم اکنون یکی از خودروسازان مجبور شده است در انبار خود 80 هزار خودرو نگهداری کند.

در هفته های اخیر خرید خودروهای صفر به طور جدی کاهش یافته است و متعاقب آن، اکثر خودروهای موجود در بازار، نسبت به ماه گذشته کاهش قیمت داشته اند. با این حال و برغم این که خودروسازان با انباشت خودرو مواجه هستند، قیمت رسمی خود را کاهش نمی دهند و متقابلاً مردم هم تمایل سابق به خرید خودرو را ندارند.

همچنین برخی خودروسازان داخلی که در سال های گذشته، به ندرت فروش اقساطی داشته اند یا اصلا نداشته اند، در مواجهه با شرایط جدید به طور جدی تری ناگزیر از فروش اقساطی شده اند تا بلکه بتوانند خودروهای موجود در انبار را بفروشند.

با این حال، بازار خودروهای صفر همچنان کم رونق است و مردم همچنان در انتظار کاهش بیشتر قیمت ها و ارتقاء کیفیت خودروهای داخلی هستند.


امیدوارم نتیجه این همبستگی و دلبستگی رو ما  مردم خوب ایران زودتر بگیریم

 
حقشونه پراید لگن باید  فوقش 9 تومن باشه چرا 21 تومن ؟ ارزو میکنم بزودی شاهد تخته شدن این 2 شرکت کلاهبردار به ظاهر خودروساز باشیم
قیمت خودروهای دست دوم در بازار به شرح جدول زیر است..


[عکس: do.php?img=503]
به اطلاع کلیه متقاضیان محترم محصولات ایران خودرو می رساند، شرایط فروش فوری شهریورماه 94 به شرح جدول پیوست از روز یکشنبه مورخ ٩۴/٠۶/٠١ الی ٩۴/٠۶/٣١ و یا تا زمان تكمیل ظرفیت ارائه مي گردد.نکته مھم:تمام برنامه فروش ھای از محل کارخانه امکان رزرو خودروھای امانی آن نمایندگی را نیز دارد.شرايط و توضیحات بخشنامه :١- در اين بخشنامه امکان انتخاب كارت طلائي يك ستاره اختیاري برای خودرو پژو ٢٠۶ صندوقدار ، با امتیاز ٢۵% تخفیف فراھم می باشد. لذا مشتریان محترم در صورت تمايل به دريافت كارت طلائي، لازم است حین انجام مراحل ثبت نام نسبت به انتخاب آن اقدام نمایند.٢- ھر گونه تغییرات قیمتي غیر مستقیم (بیمه، عوارض دولتي ، مالیات و ...) و ھمچنین تغییرات قیمتي ناشي از الزامات قانوني و تصمیمات ابلاغي دولت و نھادھاي قانون گذار تا قبل از صدور فاكتور بر عھده مشتري خواھد بود.٣- شركت ايرانخودرو مجاز است در صورت تكمیل ظرفیت ، نسبت به قطع ثبتنام اقدام كند.۴- امكان انتخاب شركت بیمه گر در زمان ثبت نام وجود دارد. ۵- تنظیم صلحنامه در اين بخشنامه قابل اجرا نمی باشد.۶- پس از انعقاد قرارداد، مشتری به ھیچ عنوان حق انصراف ندارد.٧- در صورت بروز ھرگونه تاخیر احتمالی در تحويل خودرو برابر ضوابط مندرج در قرارداد، مطابق کلیه قراردادھا 18 درصد سالیانه (يك و نیم درصد ماھیانه) ، جريمه تاخیر به صورت روزشمار محاسبه و قابل پرداخت خواھد بود.٨- شرکت متعھد است در زمان ثبت نام، لیست اقلام و بھای آپشن ھای اختیاری را به مشتری ابلاغ نماید. بدیھی است در صورتی که (پس از امضاء قرارداد توسط مشتری، بعلت وجود الزامات قانونی و یا لزوم استانداردھای اجباری، نصب تجھیزات و لوازم اضافی (آپشن) توسط شرکت لازم باشد، شرکت حق مطالبه ارزش اضافه آپشن بر اساس ضوابط مصوب شورای رقابت را خواھد داشت.

جدول فروش فوری محصولات ایران خودرو- شهریورماه 94 :


[عکس: do.php?img=504]



زمان فعال سازي این بخشنامه ساعت 10 صبح روز یکشنبه مورخ 94/06/01 می باشد .
مشاور انجمن خودروسازان و رئیس شورای رقابت در برنامه تیتر امشب بحث کاهش یا افزایش قیمت را مطرح کردند، اما این بحث باز هم بدون نتیجه منطقی و مشخص به اتمام رسید.
برنامه تیتر امشب برای روشن شدن تکلیف خریداران خودرو با دعوت از رئییس شورای رقابت و مشاور انجمن خودروسازان ایران به بررسی این موضوع پرداخت که با توجه به کاهش تقاضا آیا قیمت ها رو به کاهش است یا افزایش، اما این گفتگو پرده از بسیاری مسائل نیز برداشت.
به گزارش خبرآنلاین، در روزهای اخیر خودروسازان داخلی با ذکر مصیبت های وارد شده به این صنعت در دوران تحریم قصد افزایش قیمت تولیدات خود را دارند.
این تصمیم به افزایش قیمت خودروسازان در حالی صورت می گیرد که به علت رکود چندین ماهه در بازار خودرو، قیمت برخی خودروها ارزان تر از قیمت کارخانه است و شورای رقابت هم که بعنوان مسئول تعیین قیمت خودرو مشخص شده تاکنون در این باره اظهار نظری نکرده است.
داوود میرخانی رشتی مشاور انجمن خودروسازان ایران با تاکید بر اینکه بهترین فارغ التحصیلان در حوزه صنعت خودرو اکنون در صنعت خودروسازی مشغول به کار هستند، گفت: «عوامل محیطی سبب شده است که در صنعت خودروسازی نوآوری نداشته باشیم.»
اعتراف به پایین بودن کیفیت خودرو
میرخانی با اشاره به تضعیف صنایع و بخصوص صنعت خودروسازی در دوران دولت دهم اظهار کرد: « در دوران آقای احمدی نژاد قطعه سازان ورشکست شدند و بعد از روی کار آمدن دولت روحانی کرکره را بالا دادند تا دوباره تولید کنند حال باید صبر کرد تا این تولید به چرخه صنعت بازگردد.»
وی افزود: «مردم عزیز ما حق دارند ما در کیفیت مشکل داریم و این واقعیتی است که منکر آن نمی شویم»
کاهش قیمت خودرو توهم است
میرخانی در بخشی از صحبت های خود به انتظار مردم برای کاهش قیمت خودرو پس از رفع تحریم ها اشاره کرده و این انتظار را توهم نامید و گفت: «این توهم که در اذهان عمومی وجود دارد که قیمت خودرو با ورود خودروهای خارجی پایین می آید باید بشکند.»
میرخانی با اشاره به تبعات کاهش قیمت افزود: اگر بخواهیم قیمت خودرو پایین تر بیاید باید هزینه ها را کاهش دهیم و این یعنی بیکار شدن شاغلان این صنعت. اگر 100 هزار نفر شاغل در خودرو را بیکار کنیم تبعات اجتماعی سنگینی دارد.»
رضا شیوا در پاسخ به این موضوع سوال کرد: «اگر 100 هزار نفر را در جاده ها بخاطر کیفیت پایین خودرو به کشتن بدهیم چه؟ تبعات اجتماعی ندارد؟؟؟»
میرخانی در ادامه با بیان بخشی از سوء مدیریت های دولت قبل در صنعت خودرو به مراسم تودیع مدیرعامل سابق ایران خودرو اشاره کرد که گفته بود: «من یک فایلی دارم که 7 هزار استخدام دستوری به من تحمیل شده بود. نه تنها افراد را معرفی می کردند بلکه پست آنها را نیز مشخص می کردند و می گفتند باید در همین پستی که می گوییم بنشیند.»
وی به وزارت محرابیان که حتی در تعیین معاونان ایران خودرو نیز اعمال نفوذ می کرد نیز اشاره کرد و گفت: «باید در خصوص کیفیت ابتدا ریشه های این بی کیفیتی را بررسی کرد، مردم حق دارند که از این مسائل مطلع شوند.»
رضا شیوا رییس شورای رقابت درباره شرایط بازار در خصوص قیمت خودرو گفت: «از سال گذشته برای خودروسازان شرایطی گذاشته شد و خودروسازان با آن همکاری کردند و حاشیه بازار از بین رفت و قیمت خودروهای زیر 2500 سی سی در سایت های خودروسازان نوشته می شد و واسطه دیگر در فروش دخالت نداشت، و اما بعد از بحث توافق انتظار مردم در کاهش خودرو بود و به همین دلیل ما با افت تقاضا مواجه شدیم و اکنون تولید و تقاضا متناسب نیستند و با توجه به رکود تورمی ، هنوز عرضه و تقاضا همخوانی ندارد.»
وی ابراز امیدواری کرد که سرمایه گذاران خارجی با تولید کنندگان داخلی همکاری کنند و تکنولوژی و نوآوری وارد کشور شود و گفت: «خودروهای داخلی فاقد تکنولوژی هستند و نیاز است که در این بخش سرمایه گذاری شود.»
رئیس شورای رقابت افزود:« اکنون تقاضا پایین است و بهترین موقع برای خرید است و الان قیمت در کف است.»
  میرخانی رشتی در ادامه سخنان خود از شورای رقابت خواست که طبق فرمول خود و به رغم وجود رکودی که وجود دارد بر اساس قانون قیمت ها را اعلام و به وظیفه خود عمل کند.
وی به یکی از واردکنندگانی که از سال 2014 تا کنون 3 هزار خودرو وارد کشور کرده و در گمرک مانده و به تازگی ترخیص شده است اشاره کرده و گفت: «با توجه به اینکه خودروهای 2016 تا چند ماه دیگر وارد بازار می شوند این وارد کننده اقدام به کاهش 20 میلیون تومانی قیمت خودورهایش کرده است که این موضوع سبب به هم خوردن توازن قیمت در بازار خودروهای داخلی و خارجی شده است.»
سیدهادی حسینی نماینده مجلس یکی دیگر از مهمانان تیتر امشب بود که به طور تلفنی وارد بحث شد تا درباره شرایط بازار خودرو اظهار نظر کند.
این نماینده مجلس گفت: «اقتصاد علمی بر منطق اقتصاد کشور ما حکمفرما نیست، و فشارهایی که در ادوار مختلف بر صنعت خودروسازی وارد شده سبب شده که خودروسازی زیر بار حاشیه ها قرار بگیرد.»
وی تاکید کرد: «اگر خودروسازان را مجبور به کاهش قیمت کنیم، خودروسازان ناگزیر به توقف تولید هستند، اما خودروسازان تعهدات خود را در قبال قطعه سازان رعایت نمی کنند، در حالیکه خودروسازان پیش فروش می کنند و نظام خودرو سازی در رابطه با قطعه سازان ظالمانه است.»
حال که خودروسازهای خارجی حاضرند شرایط ایران را برای همکاری قبول کنند تا از بازار پرسود آن بهره مند شوند،‌ وقت آن است که کشور این فرصت را غنیمت شمرده، خود و مردم را از بازار انحصاری خودرو برهاند...

 
ایجاد بازار رقابتی در بخش خودرو با فراهم آوردن امکان حضور برای برندهای مختلف با همکاری شرکای متعدد ایرانی بطوری که بتوانند حمایت‌های کافی از خریداران در زمان خرید و یا خدمات پس از خرید خودرو ارایه کنند و همچنین ایجاد تنوع در بازار می‌تواند یکی از این راهکارها باشد.
شاید اینگونه مطرح شود که وضعیت کنونی چرخه تولید خودرو و قطعات و خدمات آن در ایران و وابستگی افراد متعدد به این شغل و همچنین درآمدهای ناشی از آن برای دولت امکان تغییر در وضعیت کنونی این چرخه را سلب می کند، اما واقعیت این است که با توجه به شرایط موجود می توان برای آنها راهکاری یافت و اگر الان نشود کاری کرد شاید دیگر هیچگاه امکانش وجود نداشته باشد.
پاسخ به برخی از موانع حرکت به سوی چنین بازار غیرانحصاری در ایران می تواند، روشن کننده این امر باشد که چرا اکنون زمان مناسب رهایی از این نوع بازار است.
• چرا فقط دو یا سه خودروساز
گشوده شدن باب همکاری با شرکت های بزرگ اروپایی، ژاپنی، کره‌ای و حتی آمریکایی بعد از توافق هسته‌ای اخیر بین ایران و قدرت های جهان و نوع همکاری آنها با شرکت‌های ایرانی می تواند تنوع وسیعی از تولید و خدمات در بازار ایجاد کند. این در حالی است که شرکت‌های چینی که در مدل‌های مختلف در بازار ایران جا باز کرده اند نیز تمایل فراوانی به ادامه حضور دارند و این امر امکان دیگری برای مسئولان فراهم می آورد از حضور آنها برای کنترل قیمت مدل ‌های دیگر استفاده کنند.
پیش از این شیوه معمول مسئولان برای شکست انحصار، استفاده از واردات خودرو یا ارایه خودروهای چینی هم تراز قیمت با خودروهای  داخلی بود ضمن این که خودروهای وارداتی به سبب قیمت بالا امکان شکست این انحصار را نداشتند چرا که با اقبال عمومی کمتری مواجه می شدند.
اما اکنون با ایجاد تولید کنندگان متعدد و تشکیل زنجیره تامین و خدمات توسط شرکت‌های بزرگ جهانی، خودروسازان داخلی را هم علاوه بر کنترل قیمت به رقابت و ارایه بهتر خدمات وادار خواهد کرد.
• اشتغال
حال باید پرسید با وجود این فرصت‌ها و با توجه به این واقعیت که تا اکنون به سبب محدودیت‌ها و هراس‌هایی مانند تعطیلی صنایع داخلی، بیکاری شماری از کارگران مشغول در کارخانجاتی که از انحصار تولید در ایران برخوردار هستند، نباید به وضعیت این صنعت دست زد.
این نگرانی‌ را هم می توان با استفاده مناسب از فرصت کنونی خاتمه داد. بستن قراردادهای همکاری برای ایجاد زنجیره تولید و تامین و خدمات اعم از خط تولید خودرو تا تولید قطعات، زنجیره فروش و ارایه تسهیلات، خدمات پس از فروش و تامین قطعات با هر یک از شرکت‌های متمایل به همکاری در ایران می تواند نگرانی از دست رفتن شغل را از بین ببرد. به عبارتی در این زمینه نباید به واردات متکی بود بلکه باید قرادادها به گونه ای باشد که به رشد توانایی و تکنولوژی صنایع پایین دستی کمک کند. ضمن این که در کنار اشتغالزایی جدید، برای نیروی کار ماهر کنونی در این بخش فرصت شغلی ثانوی و امنیت شغلی بهتری فراهم خواهد شد.
• درآمدهای دولت
بطور مسلم اگر دولت به اصطلاح تخم مرغ‌هایش را داخل دو تا سه سبد نچیند بهتر است. رفتن به سراغ گزینه‌های متعدد موجود علاوه بر ایجاد تنوع در بازار امکان این را نیز فراهم می کند که منابع درآمدی از سهم دولت در این تولید خودرو متنوع شده و نگرانی ناشی از کاهش درآمد دولت کاسته شود.
• نگرانی از رشد بی رویه خودروهای خارجی
بازار خودرو اگرچه اکنون از خلاء تامین خودروهای مناسب در کنار قیمت مناسب برخوردار بوده و این عطشی در بازار و میان مشتریان خودرو در کشور ایجاد کرده اما در بلندمدت مثلا طی ده سال و با تامین شدن عرضه در ازای تقاضای موجود و به مروز زمان با تشدید فضای رقابتی در کشور، رشد بی رویه خودروهای خارجی قابل کنترل خواهد بود.
در طی این مدت صنایع مربوط به خودروها بومی سازی شده ضمن این که خودروها یا برندهایی در این بازار بقا خواهند یافت که زنجیره تولید و خدمات آنها طی این دوره جوابگوی نیاز مردم بوده باشد و دیگر برندهایی که از ارایه این خدمات سرباز زده باشند، در این بازار رقابتی از دور خارج خواهند شد. نمونه آن چه که اکنون درباره بازار برخی از خودروهای چینی شاهد هستیم که به سبب نبود حمایت‌های پس از فروش،‌ استقبال مشتریانشان کم شده یا با اختلاف فاحش قیمت تولید و بازار مواجه شده‌اند.
با توجه به توضیحات فوق به نظر می رسد که زمان آن فرا رسیده که باید به سمت رویکرد جدیدی در صنعت خودرو رفت. اما همه این موارد نیازمند ملزوماتی از سوی دولت و بخش‌های تصمیم گیرنده در این صنعت است. این که امکان بروز خودروسازان جدید در کشور فراهم آید، تسهیلات لازم برای قراردادهای بین المللی آنها اریه گردد. قراردادها به گونه ای الزام شود که به رشد تولید و صنعت در کشور منجر شود نه واردات بی رویه و مواردی از این دست که رفع همه نگرانی‌های فوق الذکر را میسر سازد.
افت ۱ تا ۱.۵ میلیون تومانی قیمت خودرو و فروش ویژه به کارمندان دولت

برخلاف تمام پیش بینی‌ها درباره رونق بازار خرید و فروش خودرو بعد از توافق هسته‌ای، هنوز رکود در این بازار حاکم است و معامله‌ای صورت نمی‌گیرد. بسیاری از خریداران خودرو با روند نزولی قیمت ها دست از خرید برداشته و منتظر کاهش بیشتر قیمت انواع خودرو هستند . از آن طرف شرکت های خودروساز محصولات خود را با شرایط ویژه و حتی قسطی راهی بازار می‌کنند اما با بی رغبتی خریداران روبه رو شده‌اند.
کسادی بازار خودرو باعث شده تا شرکت‌های خودروساز برای فروش محصولات خود در قالب قراردادهایی خودروها را با شرایط بسیار ویژه به کارمندان دستگاه‌های دولتی بفروشند که این موضوعات نشان از تلاش این شرکت‌ها برای فروش محصولات خود آن هم به طرق مختلف دارد.
یکی فعالان بازار خودرو در مورد وضعیت این روزهای بازار قیمت خودرو به تسنیم می گوید: تا زمانی که قیمت ها روند نزولی داشته باشد کسادی بازار بیشتر می شود. مردم همچنان در انتظار کاهش بیشتر قیمت ها بوده و دست از خرید برداشته اند.
نوری با بیان اینکه در این شرایط افزایش قیمت خودرو اوضاع بازار را خراب تر می کند، افزود: بسیاری از شرکت های خودروساز خواستار افزایش قیمت محصولات خود هستند اما در شرایطی که بازار مشتری ندارد اجرایی شدن این موضوع منطقی نیست.
این روزها رکود بازار خرید و فروش خودرو کاهش 1 تا 1.5 میلیون تومانی قیمت خودروهای داخلی را به وجود آورده است به نحوی پژو پارس سال با کاهش یک میلیون تومانی با قیمت 34 میلیون و 500 معامله می شود این در حالی است که قیمت این خودرو در نمایندگی ها 35 میلیون و 500 هزار تومان است.
پژو 405 هم با کاهش یک میلیون تومانی از 28 میلیون و 800 هزار تومان در نمایندگی ها با قیمت 27 میلیون و 500 هزار تومان در سطح بازار به فروش می‌رسد. از میان محصولات شرکت سایپا هم  پراید 131  SE با کاهش 500 هزار تومانی با قیمت 19 میلیون و 400 هزار تومان در بازار مورد معامله قرار می‌گیرد.
تیبا SX یورو 4 هم با کاهش یک میلیون و 300 هزار تومان حدود 23 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می رسد این در حالی است که قیمت این خودرو در نمایندگی های فروش 24 میلیون و 200 هزار تومان قمیت گذاری شده است.
در کنار روند نزولی قیمت خودروهای داخلی در محصولات خارجی نیز کاهش قیمت دیده می شود به عنوان نمونه خودروهای چینی همچنان با تخفیف های مختلف در بازار معامله می‌شوند حتی در محصولات هیوندایی نیز قیمت توسان 10 ایربگ با کاهش 20 میلیون تومانی از 163 میلیون تومان به 141 میلیون تومان رسیده است. سراتو 2.0 هم  با کاهش 25 میلیون تومانی با قیمت 113 میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد.
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت عاملان ایجاد کمپین علیه تولید ملی (نخریدن خودروی ایرانی ) را «گناهکار»، «ضد انقلاب»، «ضد منافع ملی» و «دشمن اشتغال‌زایی» دانست.



[عکس: do.php?img=505]


حمیدرضا نعمت‌زاده روز گذشته و یک روز پس از اتمام هفته دولت، به مناسبت «هفته دولت» در جمع خبرنگاران حاضر شد و در نشستی دو ساعته پاسخگوی نمایندگان رسانه‌های جمعی بود. وی که با پرسشهای زیادی با محوریت بازار کساد خودرو و رکود در کسب و کار خودروسازان روبه‌رو شد، در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر اینکه خودروسازان تا کی می‌خواهند در برابر انتظار مردم برای کاهش قیمت و در پی توافق هسته ای و لغو تحریها مقاومت کنند و آیا نگران از دست دادن بازار خود در رقابت با همتایان خارجی نیستند، گفت: مردم محق هستند و درست فکر و عمل می‌کنند و در نتیجه این انتظارات طبیعی است، اما از آنجا که تأثیر توافق به صورت تدریجی خود را در بازار نشان داده، بیش از این نباید انتظار کاهش  قیمت داشت. این درحالی است که اگر توافق نمی شد، دلار شاید به بالای چهار هزار تومان می‌رسید.
خبرنگار ما به نعمت‌زاده گفت: حالا که به اذعان مسؤولان هم انبار خودروسازان پر است و هم قیمت کارخانه و بازار در بسیاری از تولیدات به هم نزدیک شده، مردم بیش از پیش به امید کاهش قیمت خودرو، از خرید امتناع می‌کنند. بر این اساس آیا خودروسازان همچنان می‌خواهند به گران فروشی ادامه دهند؟ نعمت‌زاده پاسخ داد: واقعیت این است که خودروسازان به شورای رقابت مستنداتی ارایه کرده‌اند تا بر  اساس آن افزایش قیمت داشته باشند، اما شورا هنوز دست نگه داشته است. در واقع ما به دنبال گران کردن خودرو و تولید گِران نیستیم، اما حسابداری کارخانه ها نشان می‌دهد، خودروسازان  باید افزایش قیمت داشته باشند.
به گفته وی، حفظ قیمت ابتدای سال گذشته از سوی خودروسازان در واقع به معنی کاهش قیمت است.
نعمت‌زاده خاطرنشان کرد: هر بنگاهی به فکر حفظ بازار و مشتری خود است و من معتقدم، حالا که قیمت کارخانه و بازار به هم نزدیک شده، بهترین زمان برای شکستن انحصار بازار خودروست، زیرا این امر رقابت و کاهش قیمت را در پی دارد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت به وجود 200 هزار دستگاه خودرو در انبار برخی خودروسازان در روزهای ابتدایی عمر دولت اشاره کرد و گفت: این خودروها اغلب به خاطر نبود قطعه انبار شده بودند، اما امروز موجودی انبارها به صفر رسیده  و اینکه بگویند، در انبار فلان خودروسازی 80 هزار دستگاه وجود دارد، مسأله خاصی نیست و حداکثر تولید 15 روز آنهاست. نعمت‌زاده با بیان اینکه ارزانی را به قیمت ضرر رساندن به کارخانه نمی خواهیم، افزود: سال گذشته بیش از 2/2 میلیارد دلار برای واردات 106 هزار دستگاه خودرو صرف شد، اما برای تولید یک میلیون و 200 هزار دستگاه فقط 9/1 میلیارد دلار ارزبری داشتیم و این در حالی است که در پنج ماهه امسال واردات نصف شده است.
نعمت‌زاده تأکید کرد: ما به فکر جیب مردم هستیم و متناسب با جیب آنها تولید می‌کنیم و اینکه می‌گویند تولیدات کیفیت ندارد، باید گفت، آیا پراید را با بنز مقایسه می‌کنید؟ واقعیت این است که افت کیفیت در این سالها به دلیل تحریمهاست.
 وی گفت: خودروسازان مشکل خاصی ندارند و با جدیت مطابق برنامه و راهبرد به افزایش تولید می‌اندیشند و در پی همین عزم امسال پیش‌بینی می‌شود، تولید 20 درصد رشد داشته باشد و صادرات دو برابر شود.
نعمت‌زاده افزود: چه کسی گفته نخرید تا ارزان شود؟ اجازه بدهید مسؤولان حرف بزنند، من که چنین حرفی را نزده ام، خودروسازان هم رد می‌کنند و شورای رقابت هم کاهش قیمت را تأیید نمی کند.  به گفته وی، نتیجه مذاکرات هسته ای بازار خودروهای وارداتی را متأثر می‌کند، آن هم در صورتی که قیمت ارز کاهش یابد.  وی ادامه داد: تولید داخلی در مقایسه با معادل خارجی  9 هزار دلاری فقط دو هزار دلار ارزبری دارد  و عمدتاً تابع تورم داخلی است و این در شرایطی است که خودروسازان برنامه اصلاح ساختار، کاهش هزینه و افزایش بهره وری و تولید دارند.
 به گفته وزیر صنعت سایپا امسال هم زیان می‌بیند و نمی‌توان فشار مضاعفی بر این خودروساز وارد کرد؛ زیرا در صورت 
زیان دهی بیشتر باید تعطیل شود که این به صلاح کشور نیست.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما در خصوص وضعیت صنایع در نیمه عمر دولت و میزان خروج از رکود گفت: در سال 91 اشتغال صنعتی 36 درصد رشد منفی داشت و وقتی دولت کارش را شروع کرد، شرایط خوبی نداشتیم، اما طی دو سال گذشته بیش از 8 هزار طرح صنعتی  کوچک، متوسط و بزرگ تکمیل، راه اندازی و به تولید رسیده است که این طرحها 120 هزار اشتغال صنعتی جدید ایجاد کرده است.
وی افزود: رشد بخش صنعت در سال ۹۱ منفی ۱۰ درصد بود و در سال ۹۲ به منفی 5/3 درصد و در سال ۹۳ به مثبت 7/5 درصد رسید که این به معنای خروج از رکود است و اگر امسال رشد منفی و یا صفر داشته باشیم، نشانه وجود رکود است وگرنه مطابق آمار از رکود خارج شده‌ایم.
نعمت‌زاده در پاسخ به پرسشهای دیگر خبرنگاران به تهیه طرحی برای رهگیری قاچاق اشاره کرد و گفت: طرحی در وزارتخانه تدوین شده که اگر به تصویب دولت برسد، امکان کنترل و رهگیری قاچاق میسر می‌شود.
به گفته وی،  در این طرح دو سامانه رهگیری و شناسه طراحی شده و در قالب دو مصوبه باید از دولت خارج شود.
وی افزود: همه واردکنندگان پوشاک در یک ماه باید در وزارت صنعت به ثبت برسند، در غیر این صورت فروشگاه‌ آنها بسته می‌شود. بر اساس این بخشنامه، اطلاعات مربوط به واردات، تولید و مصرف پوشاک ماهانه از سوی واردکنندگان پوشاک به وزارت صنعت گزارش می‌شود تا پوشاک وارداتی قابل رهگیری باشند. وزیر صنعت در پاسخ به پرسشی در خصوص پرداخت وام به مردم جهت خرید کالاهای در انبار مانده تولیدکنندگان مانند خودرو و لوازم خانگی گفت: بانک مرکزی طرحی را با هدف تحریک تقاضای داخلی آماده کرده، اما این موضوع باید در شورای پول و اعتبار تصویب شود. البته بخشی از این طرح با افزایش سقف تسهیلات خرید خودرو از ۷ به ۱۵ میلیون تومان مصوب شده، اما با گذشت یک ماه هنوز برخی بانکها به آن عمل نکرده‌اند و در بخش دیگری از این طرح، برای پرداخت وام ازدواج و خرید لوازم خانگی داخلی هم مقرر شده تولیدکنندگان داخلی که علاقه‌مند هستند در طرح بانک مرکزی شرکت و در وزارت صنعت ثبت نام کنند.
ورود دو شرکت خارجی در هفته به ایران برای سرمایه گذاری هم خبر خوشی بود که نعمت‌زاده اعلام کرد. به گفته وی، پس از اجرایی شدن نتایج مذاکرات باید منتظر تغییرات مثبت بود.
 
صفحات: 1 2